Zasady jakościowe
Polsko-Ukraińska Rada Wymiany Młodzieży
Nawiązanie do priorytetów i celów Rady
Każdy projekt swoimi działaniami przedstawionymi w harmonogramie powinien bezpośrednio nawiązywać do wybranych priorytetów i wszystkich celów Rady. Oznacza to, że wyjaśnienie wyboru konkretnego priorytetu przedstawiane na początku wniosku, powinno mieć odzwierciedlenie w podejmowanych aktywnościach przedstawionych w harmonogramie.
Zasady jakościowe projektów
Edukacja pozaformalna
Każdy projekt powinien zostać zrealizowany w duchu i zgodnie z zasadami i metodologią edukacji pozaformalnej. Oznacza to, że uczestnictwo młodzieży powinno być dobrowolne, a rolą koordynatora jest wspieranie jej w wymyślaniu tematu projektu, realizacji i podsumowaniu go.
Równe partnerstwo w realizowaniu projektu
Pomimo jednostronnego dofinansowania (jedna z grup stara się o finansowanie dla obu) projekt musi zostać zrealizowany w duchu partnerstwa. Jego pomysł i działania muszą zostać opracowane i zrealizowane przez obu partnerów. W polsko-ukraińskich projektach dofinansowanych przez Radę, nie ma gospodarza i gości, są partnerzy, co oznacza, że zarówno polska strona, jak i ukraińska, mają takie sama prawa i obowiązki i powinny wnieść taki sam wkład w projekt.
Aktywne uczestnictwo młodzieży na każdym etapie projektu
Projekty muszą opierać się na działaniach młodzieży, powinny być tworzone i realizowane przez nią. Tylko wtedy będzie można stworzyć w pełni edukacyjny projekt oparty na edukacji pozaformalnej, której jedną z zasad jest nauka poprzez działanie. Młodzież powinna mieć decydujący wpływa na temat projektu, jego programu, a także realizacje.
Zarządzanie projektami młodzieżowymi
Dobrze zrealizowany projekt, to dobrze zaplanowany i zarządzany projekt. Ważne, aby projekt został dobrze przygotowany, zrealizowany, poddany ewaluacji i wypromowany. Ważne są także aspekty logistyczne i te zapewniające bezpieczeństwo jego uczestnikom. Zarządzanie projektem młodzieżowym można spokojnie przekazać młodzieży, pod warunkiem, że będą mieli wsparcie ze strony koordynatorów/opiekunów.
Upowszechnianie i wykorzystywanie rezultatów projektów
Upowszechnianie rezultatów ma na celu pokazanie, że realizowane przedsięwzięcia to nie wyjazdy turystyczne, a projekty edukacyjne, z których wynikają ciekawe i wartościowe rezultaty. Ważne, aby zaplanowane rezultaty były realne do zrealizowania przez młodzież i adekwatne do podejmowanych działań.
Więcej informacji znajdą Państwo w naszej Czytelni , a szczególnie w publikacjach:
- "Przewodnik dla wnioskodawców PURWM"
- „Jakość, a nie jakoś"
- „Uczestnictwo młodzieży (seria PAJP cz.1)”
- „Edukacja międzykulturowa (seria PAJP cz. 2)”
- „Współpraca z mediami a budowanie wizerunku organizacji (seria PAJP cz. 3)”
- „Ewaluacja w pracy metodą projektu (seria PAJP cz. 4)”
- „Uczenie się międzykulturowe (seria T-Kit)”
- „Zarządzanie projektem (seria T-Kit)”
- „Ewaluacja edukacyjna w pracy z młodzieżą (seria T-Kit)”
- „Integracja społeczna (seria T-Kit)”
- „W budowie...obywatelstwo, młodzież i Europa (seria T-Kit)”
Więcej o Polsko-Ukraińskiej Radzie Wymiany Młodzieży: