FAQ
Odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania
Dla wnioskodawców
Zachęcamy do sprawdzenia jakie organizacje realizowały już polsko-litewskie i polsko-ukraińskie projekty i nawiązania z nimi kontaktu. Przejdź do bazy projektów »
Polecamy także bazę Eurodesk Polska.
Wizyta przygotowawcza powinna być zaplanowana i zrealizowania w miejscu realizacji działań, tak aby podczas wizyty sprawdzić warunki i możliwości pracy w wybranej lokalizacji.
Deklaracja powinna być wypełniona przez organizację partnerską w języku angielskim.
Tak, pod warunkiem, że jest to nowy festiwal, koncert itp., a nie finansowanie kolejnej edycji wydarzenia cyklicznego. NIZ dofinansowuje przedsięwzięcia, które realizowane są według metody projektowej. Oznacza to, że taki projekt musi być m.in. niepowtarzalny, niecykliczny, oryginalny. Dopuszcza się jednak, aby podczas takich projektów korzystać z dorobków istniejących już wydarzeń.
W PLFWM jest to możliwe tylko w ramach formatu 2. konkursu wniosków. Oznacza to, że wnioskodawca musi wykazać wkład własny. Więcej na temat formatu 2. konkursu oraz zasad finansowania znajdą Państwo w zakładce Dokumenty.
Dla beneficjentów
Aby środki zostały wypłacone muszą być spełnione następujące warunki:
- Narodowa Instytucja Zarządzająca (NIZ) musi otrzymać środki z MEN;
- umowa finansowa musi zostać podpisana przez oba podmioty (beneficjenta i FRSE).
Jeżeli NIZ posiada środki finansowe z MEN, to pieniądze zostaną wypłacone na konto beneficjenta w ciągu 14 dni od dnia podpisania umowy.
Ta sytuacja dotyczy m.in. jednostek nieposiadających osobowości prawnej (np. szkoły). W takim przypadku należy przedłożyć stosowne upoważnienie dla osoby podpisującej umowę, wydane przez reprezentanta prawnego, a także dokumenty poświadczające wybór obu tych osób na stanowiska.
Przykład: Dyrektor szkoły Jan Kowalski został upoważniony przez Burmistrza Macieja Iksińskiego do podpisania umowy finansowej i rozliczenia projektu. Należy załączyć upoważnienie dla Jana Kowalskiego oraz dokument potwierdzający wybór Jana Kowalskiego na stanowisko dyrektora oraz dokument potwierdzający wybór Macieja Iksińskiego na stanowisko burmistrza.
Upoważnienie powinno być wystawione dla konkretnej osoby i dotyczyć konkretnego projektu. W upoważnieniu powinien być określony zakres czynności, które może podejmować osoba upoważniona.
Wszelkie zmiany w projekcie należy zgłosić poprzez system on-line, składając wniosek o zmianę. Dokument należy wydrukować, podpisać (koordynator/reprezentant prawny), zeskanować, wysłać mailem skan do opiekuna projektu.
Wszystkie zmiany muszą być zgłaszane przed zaistnieniem faktu, na bieżąco. Wszystkie niestandardowe zmiany muszą zostać zgłoszone w drodze oficjalnego pisma. Jeżeli zmiany ingerują w podpisaną już umowę finansową oraz jej załączniki, zostanie wystawiony aneks.
Tak. Jeżeli informacja o zmianie terminu zostanie przesłana po podpisaniu umowy finansowej, a zmiana ta będzie wychodzić poza ramy czasowe obowiązywania umowy, potrzebny będzie aneks. Jeżeli natomiast zmiany będą się mieścić w ramach czasowych tej umowy, wystarczy tylko zgoda Rady na te zmiany.
Ważne, aby zawsze informować o zmianach w sposób zgodny z procedurami, a przede wszystkim przed zaistniałą sytuacją.
Kwotę przygotowań przeznaczoną dla organizacji partnerskiej należy przekazać w formie przelewu lub gotówki (KW).
Każdy przekaz środków powinien być udokumentowany w księgowości organizacji. Akceptowane są następujące formy:
- Umowa z partnerem (w przypadku grup nieformalnych nie musi być umowy, ale konieczne jest oświadczenie/request for payment, w którym lider grupy przyjmuje środki na swoje konto w imieniu konkretnej grupy partnerskiej w projekcie);
- Wezwanie do zapłaty (request for payment)/rachunek/faktura/nota debetowa wystawionej przez organizację partnerską;
- Potwierdzenie przelewu lub KW
Kwota ta związana jest z promowaniem rezultatów projektu. Może to być np. wystawa zdjęć wykonanych podczas projektu; publikacja opisująca tematy, podejmowane podczas projektu; organizacja spotkań, prezentujących rezultaty projektu.
Kwoty tej nie można przeznaczyć na gadżety promocyjne projektu, czyli wszystkie materiały, które promują sam projekt, a nie mówią o jego rezultatach, np. czapeczki, koszulki, kubki, plakaty, banery informacyjne itp.
Do raportu należy załączyć skan właściwie wypełnionego Oświadczenia, podpisanego tak jak umowa finansowa oraz skan wygenerowanej w systemie on-line listy uczestników. Jeżeli realizują Państwo dwa spotkania, powinny zostać wygenerowane dwie listy, które uczestnicy podpiszą w trakcie każdego ze spotkań.
Dodatkowo, jeżeli organizują Państwo wizytę przygotowawczą, należy załączyć skan listy uczestników wizyty przygotowawczej.
Obowiązkowo należy załączyć dokumentację fotograficzną (pliki lub linki do stron www) oraz materiały powstałe w ramach upowszechniania rezultatów (filmy, publikacje w formie elektronicznej, raporty ze spotkań upowszechniających itd.).